4 linia metra ruszyła!

Dzisiaj rano oficjalnie otwarto czwartą, zieloną linię metra budapeszteńskiego. Otwarcia dokonał premier Viktor Orbán z burmistrzem Budapestu Istvánem Tarlósem.
Pasażerowie mogą korzystać z nowego metra dziś od południa. Przez cały weekend przejazdy będą bezpłatne.
W każdym składzie znajdują się 4 wagony. Na razie metro będzie wyposażone w kabinę motorniczego, ale od 2015 roku zostanie ona zdemontowana i metro będzie sterowane całkowicie automatycznie. Każdy z tuneli ma 7.14 km długości.

4 linia metra łączy Dworzec Keleti z Dworcem Kelenföld. Trasa (10 stacji): Keleti pályaudvar – II. János Pál pápa tér – Rákóczi tér – Kálvin tér – Fővám tér – Szent Gellért tér Móricz Zsigmond körtérÚjbuda-KözpontBikás park – Kelenföld vasútállomás.

Stacje są bardzo nowoczesne. Dużo ruchomych schodów, wind, ciekawie zaprojektowane. Niektóre perony znajdują się na głębokości 30 metrów, najgłębszy Fővám tér – 32 m, Plac Jana Pawła II – 16m.
Bikás Park – chyba najbardziej charakterystyczna z zewnątrz. Wyglądem nawiązuje do wieloryba (bálna), konstrukcji stojącej nad Dunajem od paru lat (ten sam architekt). Przeszklone elementy dachu rozsuwają się.
Szent Gellért Tér – ta z kolei urzeka wewnątrz. Nad peronami widzimy spiralne mozaikowe sklepienie, które podświetlone nadaje stacji dość kosmiczny wygląd.
Móricz Zsigmond körtér – najbardziej barwna ze wszystkich stacji. Intensywność kolorów.
Kálvin Tér – Tu spotykają sie 3 i 4 linia metra. Betonowa konstrukcja i fantazyjnie rozmieszczone ruchome schody, a wdłuż nich mozaika układająca się w zapis nutowy Psalmus Hungaricus Kodálya.
Dworzec Keleti – największa stacja o powierzchni 1100 m², na głębokości „tylko” 14m. Prostota i przejrzystość. Tu krzyżują się 2 i 4 linia.

Krótki rys historyczny: Pierwsza, żółta linia metra została otwarta w Budapeszcie w roku 1896. Jest ono drugim po Londynie najstarszym na świecie. Drugą linię, czerwoną oddano w 1970 roku , a trzecią – niebieską i najdłuższą w 1976.

Tu możecie obejrzeć mój fotoreportaż 4 linia metra w obrazkach, a tu filmiki Indul a metró z portalu stołecznego samorządu (jest 5 części).

2 thoughts on “4 linia metra ruszyła!

  1. Wszystko pieknie i ladnie, ale znalazlem juz jedna wpadke architektow. Probowalem przesiasc sie na 3cia linie metra na stacji Kalvin ter, bedac z dzieckiem w wozku. Nowa lina metra byla przedstawiana jako wyposazona w windy dla niepelnosprawnych i dzieci w wozkach i to sie zgadza, ale windy te docieraja jedynie na poziom 4 lini metra. Kiedy chcialem sie przesiasc z dzieckiem okazalo sie ze zjazd z peronu z dol mozliwy jest jedynie ruchomymi schodami, ktore w przeciwienstwie do schodow w innych liniach oznaczono zakazem wstepu z wozkiem dzieciecym (choc mozna sie zastanawiac czy jest to zakaz czy tylko sugestia, bo kolor jest zielony a nie czerwony). Pani z obslugi byla zaskoczona moim pytaniem, co mam w tej sytuacji zrobic i doradzila mi …zebym pojechal schodami. Koniec koncow zrobilem to jak mi radzila, ale wygodnie nie bylo. Szkoda 

  2. No tak, niebieskie metro nie było przystosowane do wózków, ale z tego co pamiętam zakazów tam nigdzie nie było więc dziwne, że przy przesiadce nie można teraz zjeżdżać schodami z wózkiem. Chociaż jest to dość niebezpieczne, to z konieczności ludzie często tak robią. Spróbuję się czegoś dowiedzieć i dam znać o wynikach „śledztwa”. Może tam jest jakieś inne przejście?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s