Remont 3 linii metra

Rozpoczyna się remont 3 linii metra (niebieskiej). Przez cztery weekendy lipca, od godz.22.00 w piątki do ostatniego metra w niedziele, pomiędzy stacjami Kőbánya-Kispest i Nagyvárad tér kursować będą autobusy zastępcze. Do 31 grudnia 2015 roku etapami wymienione zostanie 42 tys. metrów zużytych szyn. Dzięki nowym szynom zniesione zostaną dotychczasowe limity prędkości (60 km/h zamiast 80 km/h), które musiano wprowadzić ze względu na zły stan starej infrastruktury, a co za tym idzie skróci się czas podróży metrem i zmniejszą się wydatki na utrzymanie trasy. 3 linia metra jest jedną z najważniejszych arterii komunikacyjnych miasta a zarazem będącą w najgorszym stanie technicznym. Wymiana szyn zapewni bezpieczeństwo jazdy do czasu rozpoczęcia kompleksowego remontu 3 linii.

Niestety brak jest informacji czy i kiedy na linii 3 metra zobaczymy nowe składy, np. takie jakie kursują już na linii 2 i 4. Linię trzecią obsługują wyjątkowo przestarzałe pociągi produkcji radzieckiej. Zgodnie z informacjami z 2013 roku BKK jest w posiadaniu 173 pojazdów z serii produkowanej w latach 1968-1977 oraz 195 pojazdów z serii produkowanej w latach 1979-2000. Nowsze składy częściowo obsługiwały linię 2, ale tam zastępowane są przez składy Metropolis produkowane przez firmę Alstom w Polsce. Starsze ze składów, które stanowią podstawę taboru na linii 3 różnią się tym, że nie są wykonane z materiałów niepalnych!

Niewątpliwie konieczny jest również remont stacji metra i nie chodzi tu tylko o kwestie estetyczne. Nie wszystkie stacje 3 linii metra posiadają ruchome schody, co jest prawdziwym utrapieniem dla matek z wózkami dziecięcymi i osób starszych, a windy które umożliwiałyby korzystanie z metra niepełnosprawnym nie istnieją na żadnej ze stacji. Myślę, że na te windy to raczej nie ma co liczyć, ale pozostaje nadzieja, że na stacjach takich jak Lehel tér czy Árpád híd pojawią się ruchome schody. Niestety gdy myślę o renowacji  stacji przypomina mi się jak to wyglądało w przypadku remontu stacji na linii 2 kilka lat temu i na samą myśl o tamtych utrudnieniach skóra mi cierpnie. Pozostaje mieć nadzieję, że budowniczowie metra nauczyli się czegoś przy budowie 4 linii i prace te będą szybkie i bezbolesne dla mieszkańców Budapesztu. Należy też mieć  mieć nadzieję, że tym razem nie wykończą wszystkich stacji w kolorze biało-czerwonym, z przewagą bieli (co ciekawe kolor stacji pasował do ówczesnej kolorystki wielkiej sieci restauracji szybkiej obsługi, której placówki często znajdowały się przy wyjściu z 2 linii metra) – na białych panelach strasznie widać brud, choć w Niemczech czy Szwajcarii byłyby pewnie nadal bielutkie.

Reklamy

2 thoughts on “Remont 3 linii metra

  1. No własnie – jedyni pracownicy związani z wyglądem metra jakich miałem okazję oglądać tam przy pracy, to pracownicy firm reklamowych zmieniający plakaty. Może jakimś wyjściem jest oklejenia całego Metra reklamami do ostatniego centymetra kwadratowego, to wtedy jakoś to będzie wyglądać :-) Estetykę metra moim zdaniem psują również kontrolerzy-ochroniarze stojący przy wejściu lub szwendający się po peronach. Ostatnio co prawda zmieniono ich uniformy na nowocześniejsze a co za tym idzie mniej zużyte, ale problemem pozostaje ogólny wygląd tych ludzi i ich sposób zachowania. Odnoszę wrażenie, że ta praca ma charakter socjalny i gromadzi różnego rodzaju ludzi nienadających się do czegokolwiek innego.Czasem jednak lubię ich takimi jakim są i myślę, że bez nich nie byłoby już tego klimatu zalatującego komuną – nostalgia walczy we mnie z drobnomieszczaństwem :-)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s